Leidersleergang

Een excellent team begint bij jezelf

Hoe maak je van je team een hechte groep, voor wie high performance de standaard is? De kennis en skills die je hiervoor nodig hebt, krijg je in onze leidersleergang. Voor betrokken medewerkers, uitmuntend bedrijfsresultaat, en voor jou als manager eindelijk een werkdag waarvan je geniet en energie krijgt.

Leidersleergang

Een excellent team begint bij jezelf

Hoe maak je van je team een hechte groep, voor wie high performance de standaard is? De kennis en skills die je hiervoor nodig hebt, krijg je in onze leidersleergang. Voor betrokken medewerkers, uitmuntend bedrijfsresultaat, en voor jou als manager eindelijk een werkdag waarvan je geniet en energie krijgt.

Topsporters die hun prestaties willen verbeteren, gaan meer of anders trainen. We trainen daarom veel ervaren managers die met hun team al goed presteren, maar willen groeien van een 8 naar een 9+. 

Andere managers die we trainen, zijn minder ervaren of hebben vooral last van gedoe in het team. Bij ons leren ze hoe ze dit succesvol kunnen aanpakken.

Een slecht functionerend team herken je zo:

  • Besluitvorming gaat traag. Mensen verschuilen zich achter regels, protocollen en functie-omschrijvingen.
  • Mensen willen/kunnen niet flexibel inspelen op veranderende interne en externe omstandigheden.
  • De samenwerking is slecht.
  • Klanten worden niet tijdig of goed geholpen.
  • De klanttevredenheid is matig. Je hoort klachten over je medewerkers.
  • Je bent zo hard bezig met sturen, motiveren en micromanagen dat je als manager al uitgeblust bent voordat de maandag voorbij is.

Waar komt het door?

Gebrek aan vertrouwen, onduidelijke spelregels, en (onbewust) gebrek aan voorbeeldgedrag vanuit het management is vaak het kernprobleem van slecht functionerende teams. Dit is onmogelijk op te lossen als je hiervoor de juiste technieken, inzichten en vaardigheden mist. Erkennen dat je deze extra handvatten goed kunt gebruiken, is een teken van leiderschap

“Als je in 20 jaar van stagiair doorgroeit naar vestigingsmanager, moeten collega’s wennen aan je nieuwe rol. Ikzelf trouwens ook. Daarom wilde ik graag op training. Zelf heb ik geleerd me te verplaatsen in medewerkers, en heb ik handvatten gekregen om met allerlei situaties om te gaan. Er is weinig meer wat mij als leidinggevende nog in moeilijkheden brengt. Ons team is hechter geworden. Omdat we duidelijke regels hebben hoe we met elkaar omgaan. Omdat we praten mét elkaar, in plaats van óver elkaar. Dit zorgt voor veiligheid en een ontzettend leuke sfeer, wat ook onze klanten merken. Hierdoor hebben we de gunfactor. Klanten zeggen letterlijk: “We weten dat machines en gereedschap op internet goedkoper zijn, maar we kopen ze toch liever bij jullie, omdat de kwaliteit, betrokkenheid en de service bij jullie zo goed zijn.” Onze winkel draait hierdoor qua omzet boven verwachting goed. Op eigen kracht was me dit niet gelukt.”
Luc van Cruchten
Vestigingsmanager Bouwmaat

Hoe wij het voor je oplossen

Hoe we je leren het zelf aan te pakken

Van managers leiders maken. In een kleine groep met andere managers en directeuren. Dat is wat we doen bij TripleWin.

We kijken tijdens de leergang uitgebreid naar jouw persoonlijk doelen. Wat is je ambitie? Waar wil je dat het anders gaat? Welke stijl past bij jou en je team?

Tijdens de leidersleergang focussen we op de 3 cruciale elementen om van jou en je medewerkers een excellent functionerend team te maken.

1: Word een leider

We transformeren je van manager tot leider.

  • Een manager is ik-gericht. Stuurt. Wil beheersen.
  • Een leider praat over ‘ons’. Faciliteert een team. Laat het groeien. Wekt vertrouwen en geeft vertrouwen. Zorgt voor een veilige sfeer. Coacht en begeleidt.
Resultaat
  • Je managementstijl verandert van micromanagen naar situationeel leidinggeven en management by exception. Het levert je (veel) tijd op.
  • Je komt eindelijk toe aan je langetermijndoelen, in plaats van dat je brandjes blust.
  • Leidinggeven wordt (weer) leuk.

2: Leer je mensen begrijpen

Het universele model van psychiater Kübler-Ross leert je hoe mensen bij veranderprocessen door verschillende stadia gaan. Shock angst/woede depressie grenzen verkennen acceptatie commitment.

We leren je deze fases te herkennen, en medewerkers er slim doorheen te leiden, zodat ze niet vast blijven zitten in het proces.

Een van de oefeningen die we je leren, zorgt met je team vaak voor een doorbraak: Elk teamlid – ook jij – beantwoordt de volgende vraag “Als je dit van me wist, zou je me beter begrijpen.” Omdat we altijd eerst een veilige sfeer creëren, zorgt dit voor open en eerlijke antwoorden, waardoor daadwerkelijk meer begrip voor elkaar ontstaat.

Resultaat

  • Je leert elkaar begrijpen.
  • Er is respect voor de verschillen.
  • Je bent in staat om angsten en bezwaren weg te nemen.
  • Je maakt nieuwe afspraken om je teamperformance te verbeteren, omdat de bereidheid van mensen er is. Niet altijd blijft iedereen blijft aan boord. Maar degenen die meegaan, zitten erin met meer commitment. Vanuit dit commitment kun je stevig bouwen.

3: Pak gedoe aan

Gedoe in je team zul je houden. Bij ons leer je hoe je het herkent en aanpakt.

  • Als je met elkaar geen spelregels voor samenwerking hebt, hoe kun je dan verwachten dat je team goed functioneert? Daarom ontwikkel je een visie op het functioneren van je team. En spreek je samen met je team gewenst en ongewenst gedrag af.
  • Je leert irritaties en ergernissen bespreekbaar te maken en leert je team het zelf op te lossen.
  • Je doet besluitvormingsvaardigheden op, spreekt met je team af hoe besluiten worden genomen, en bereikt meer commitment in minder tijd, waarbij negativiteit wordt omgezet in constructief meedenken.

Resultaat

  • Je maakt van losse individuen een echt team. Met gedeelde verantwoordelijkheid, zorg voor elkaar, en het vieren van successen.
  • Je team is betrokken, neemt verantwoordelijkheid voor eigen handelen, werkt samen, helpt elkaar.
  • Je team besteedt minder tijd aan werkvermijdend gedrag (de zoveelste koffiepauze, roddelen, besluiten in twijfel trekken). De betrokkenheid en motivatie neemt toe. De productiviteit stijgt.
  • Je team straalt en performt zoals je altijd wilde. Met het bedrijfsresultaat dat je nodig hebt. Klanten zijn en blijven enthousiast.

Voor wie?

  • Voor mensen met een leidinggevende positie: Directeuren, middenmanagers, lijnmanagers, projectmanagers, teammanagers, afdelingshoofden, opleidingsmanagers en andere leidinggevenden.
  • Voor wie een agenda te realiseren heeft in de organisatie en daarvoor afdelingsoverstijgend aan de bak moet. Denk aan adviseurs, specialisten, HR-medewerkers en beleidsmedewerkers.

Praktische informatie

Tijdsinvestering 6 keer 2 dagen achter elkaar
Data 2020 - Leergang 1:
9-10 maart, 6-7 april, 18-19 mei, 8-9 juni, 6-7 juli, 24-25 augustus

2020 - Leergang 2:
15-16 juni, 13-14 juli, 7-8 september, 5-6 oktober, 2-3 november, 30 november - 1 december
Prijs 7200,- ex btw
Locatie In company: Externe locatie in overleg
Individuele deelname: In Hotel WestCord, Garderen (Gelderland)
Exclusief Eventuele overnachting
Inclusief Assessments, literatuur, werkboeken, toolkits, materialen, catering (lunch en snacks)
Aantal deelnemers 10-15
Soort organisatie: Bedrijfsleven, overheid, non-profit

Tip: neem 1 of meerdere leidinggevende collega’s mee. Omdat het zo makkelijker wordt om intern draagvlak te creëren voor je plannen, en voor interne intervisie tijdens je veranderproces.